Powered by Smartsupp Entomofobie
Entomofobie

De angst voor insecten staat bekend als insectenfobie, Entomofobie of Acarofobie. Het woord Entomofobie komt uit het Grieks, entomos en betekent insecten, en Phobos betekent intense angst of vrees. Acarofobie is afgeleid van het Latijnse Acaro wat 'mijten' betekent.

Angst voor insecten omvat vooral een afkeer reactie of afkeer van insecten. Insecten lijken vaak "lelijk of walgelijk" wegens hun vorm of kleur. Insecten zoals vliegen, muggen en vlooien worden ook geassocieerd met de verspreiding van ziekten en infecties. Zodra de angst ernstig wordt, aanhoudend is, en het leven belemmert, dan is er sprake van Entomofobie.

In sommige gevallen kan Acarofobie ernstig het leven van een persoon hinderen; men is zo bang voor insecten dat hij / zij weigert om het huis te verlaten om te voorkomen een ontmoeting met insecten te hebben. Bij sommige patiënten, resulteert de toestand in illusoir parasitose, een psychische aandoening waarbij de patiënt constant het gevoel heeft dat er insecten over zijn huid kruipen - 'prikkelend, tintelend, kruipen, of gravende sensaties verwant aan insecten die aanwezig zijn op de huid.

In ernstige gevallen van Entomofobie, staan mensen bekend om zichzelf te beschadigen of intens te krassen, wat leidt tot ernstige huidinfecties. Sommige geven een obsessief-compulsieve stoornis weer, waar ze zich voortdurend kunnen reinigen om insecten te weren – smetvrees.

Oorzaken van angst voor insecten fobie

Er zijn verschillende factoren die verbonden zijn met Entomofobie of Acarofobie;
deze kunnen worden gecategoriseerd als milieu, psychologische, medisch of drugsgerelateerd.

• Milieu - Statische elektriciteit, de aanwezigheid van schimmels, pollen, huishoudelijke allergenen en formaldehyde geïmpregneerde producten kunnen allemaal manifesteren als onverklaarbare dermatitis of huidirritaties. Deze leiden de lijder om te geloven dat een insect of insect over zijn of haar huid heen kruipt.Entomofobie oplossen met hypnose en hypnotherapie

• Medische aandoeningen en trauma - Mentale retardatie, hyperthyreoïdie, thiamine of foliumzuurdeficiënties,  yfilis, meningitis, cirrose, fluoride vergiftiging, angststoornissen, bijnierinsufficiëntie etc. zijn vaak gekoppeld aan de angst voor insecten fobie. Psychologische factoren – echtscheiding, het verlies van een dierbare of een huisdier, verlies van werk, getuige van een traumatische of tragische incident op een bepaald tijdstip, monetaire zorgen, multi-tasking voor professionele en persoonlijke leven, etc. zijn stressoren die gekoppeld zijn aan Entomofobie.

• Sociale isolatie - Vaak staan individuen gediagnosticeerd met angst voor insecten fobie ​​bekend om alleen te wonen, en fixeren ze zich op hun gezondheid: ze kunnen erover praten met artsen. Ze kunnen beginnen geobsedeerd te raken over dermatitis of andere huidirritaties.
Dit leidt tot voortdurend nadenken over insecten of het gevoel ervan. Deze gedachten kunnen een gewoonte worden en zich omzetten in een fobie.

Depressie - Dit is een belangrijke factor die kan leiden tot Acarofobie. Depressieve mensen hebben vaak de neiging om gebrek aan interesse in het leven te hebben; zij hebben ook last van een laag zelfbeeld, en gevoelens van schuld of waardeloosheid. Schizofrenie is een bewezen oorzaak van Entomofobie.

• Leeftijd - Lijders van Acarofobie kunnen tot elke leeftijdsgroep behoren, al komt het vaker voor bij vrouwen in de oudere leeftijdsgroepen.
Omgekeerd, zijn er meer mannen dan vrouwen die er last van hebben in de jongere leeftijdsgroepen.

Symptomen van Entomofobie

Patiënten met ernstige Acarofobie kunnen volgende symptomen vertonen:
• Voortdurend klagen over worden gebeten door insecten
• Overmatig reinigen
• Verschillende graden van zelfverminkingEntomofobie en hypnose
• Sociaal isolement
• Frequente bezoeken aan artsen
• Overgewicht en lichamelijke inactiviteit
• Constant op zoek op het internet om zichzelf te valideren over hun overtuigingen over insecten.
• Lichamelijke klachten zoals misselijkheid, schudden, trillen, hoofdpijn, huilen, schreeuwen bij het zien van insecten.
• Tot het uiterste gaan om insecten en spinnen (een spin is een dier, geen insect) te voorkomen.

Patiënten kunnen deze symptomen jaren blijven krijgen als ze niks met hun angst doen.

Maak vandaag nog een hypnose afspraak