Hulp bij stoppen met roken.

Hulp bij stoppen met roken.

Stoppen met roken op eigen kracht



Er zijn veel verschillende programma’s die je kunnen helpen bij het stoppen met roken.
Om met succes de verslaving te overwinnen, moet je een stoppen-met-roken programma kiezen dat voor jou werkt.
Als je voor altijd wilt stoppen met roken, moet je bereid zijn de nicotine-ontwenningsverschijnselen te overwinnen.
Deze zijn soms die soms ernstig, vooral als je al een lange tijd een roker bent.
Bovendien moet je voorbereid zijn met emotionele en mentale wilskracht om een verandering te brengen in je levensstijl, en in je gewoontes
die gebouwd zijn rondom roken.
Nicotine is een sterk verslavende drug en daarom is stoppen met roken niet eenvoudig.
Het helpt echt om je huiswerk doen en uit te zoeken welk programma het best zou kunnen werken voor jouw specifieke behoeften.
Dit artikel geeft je eerste richtsnoeren om aan de slag te gaan.

Waar moet ik beginnen?


Kies een datum wanneer je van plan om te stoppen met roken en volg je plan.
Voordat je begint met stoppen is het belangrijk je redenen op te schrijven voor het stoppen met roken.
Lees dit iedere keer dat je bent geneigd om weer te beginnen met roken.
Noteer waarom en wanneer je de neiging krijgt om te roken en wat je verlangen naar een sigaret triggert.
Vóórdat je stopt met roken, probeer het roken in bepaalde situaties te vermijden die je nu nog prima aan kan met je wilskracht – bijvoorbeeld ‘s ochtends bij je koffie of wanneer je gezellig samen met je vrienden in een café bent.
Het is helpt echt om een lijst op te schrijven met activiteiten die gemakkelijk kunnen worden zonder te roken.
Bereid je ook voor om iets anders te doen wanneer je een onbedwingbare trek hebt in een sigaret (lees nicotine).
Wees creatief en bedenk wat je kunt doen – bijvoorbeeld, een (gezonde) snack, kijken naar een leuke film, of anders een fysieke oefening,
zoals opdrukken of gewichten heffen!
Ook kan het een goede strategie zijn om je huisarts te raadplegen over nicotine vervangende producten – dit kan vooral in de eerste paar weken helpen, bij het stoppen. Sommigen vinden het ook erg fijn om advies of ondersteuning te vinden bij een groep van andere stoppers (zoals ons forum!).

Hoe voorkom je dat toch weer gaat roken?


Wanneer je stopt met roken, kun je last krijgen van ernstige nicotine-ontwenningsverschijnselen. Hierdoor snak je naar een sigaret, en word je prikkelbaar, nerveus, angstig en soms zelfs depressief. Ook kan je last krijgen van hoofdpijn, duizeligheid, of een continue hongerig gevoel.

Deze onaangename verschijnselen zijn te wijten aan het sterk verslavende karakter van tabak. Aangezien je lichaam gewend was aan een constante toevoer van nicotine, zijn bovenstaande ontwenningsverschijnselen heel natuurlijk en juist een sterk signaal dat het genezingsproces begonnen is! Deze ontwenningsverschijnselen duren niet  lang – de meeste ex-rokers geven aan dat het onaangenaam gevoel slechts enkele dagen tot enkele weken duurt  na het stoppen met roken. Blijf bij je programma en probeer je zelf onder controle te houden!

Om te voorkomen dat je weer begint met roken, moet je proberen zoveel mogelijk situaties te vermijden die je doen aan herinneren aan roken: gooi alle sigaretten, asbakken, aanstekers etc in je huis weg. Vraag je vrienden en familieleden niet te roken in je bijzijn. Knabbel op gezonde snacks of neem kauwgom tijdens pauzes in plaats van te roken. Wanneer de drang om te roken bijna ondraaglijk wordt, span je dan fysiek in! Aerobic activiteiten, zoals joggen, fietsen of tennis worden met name aanbevolen om je gedachten van sigaretten af te halen.

Wat te doen als je toch weer een sigaret hebt gerookt?

Schattingen geven aan dat meer dan tachtig procent van de stoppers uiteindelijk toch weer beginnen met roken. Als jij ook weer een sigaret hebt gerookt, probeer dan niet op te geven. Veel exrokers hebben meerdere malen geprobeerd om te stoppen met roken, voordat ze kunnen eindelijk slaagden. Een nieuwe gewoonte / levenstijl kost moeite! Misschien dat je anders de hulp zoekt van nicotine pleisters, of extra ondersteunende therapieën, zoals acupunctuur of massage of hypnose

Verlies de hoop niet!


Lukt het niet op eigen kracht lees dan dit even.
85% is binnen een uur een niet roker 


Laat hieronder even een berichtje achter als je gestopt bent met roken.
En hoe jij dat heb gedaan zodat we elkaar kunnen helpen om allemaal rook vrij te zijn :)
Reactie plaatsen